Rabu, 10 November 2010


PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
SK TUALANG SEKAH



VISI

Menjadikan SK Tualang Sekah Pusat Komuniti Berilmu Yang terbilang Menjelang Tahun 2010


MISI
Dengan penuh rasa tanggungjawab dan bersungguh-sungguh menyediakan perkhidmatan menolong dan membantu murid dari aspek pengayaan, perkembangan, pencegahan dan pemulihan untuk mempertingkatkan pengetahuan, ketrampilan dan konsep kendiri positif melalui perkhidmatan bimbingan yang berkesan, beramanah dengan berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

FALSAFAH

Bahawasanya setiap murid mempunyai potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.

MATLAMAT STRATEGIK

Membangunkan dan membantu mempertingkatkan kecemerlangan murid dari aspek akademik, motivasi dan jati diri, psikososial dan kesejahteraan mental, dan kerjaya ke arah pembangunan diri yang menyeluruh.


OBJEKTIF

Untuk merealisasikan visi, kami akan memastikan misi berikut dilaksanakan dengan jayanya:
  • Menguruskan program dan aktiviti kaunseling dengan cekap dan berkesan.
  • Melahirkan pelajar yang mempunyai kepintaran emosi (EQ) yang tinggi dan berakhlak mulia.
  • Membimbing pelajar ke arah mencapai prestasi yang tinggi dalam akademik.
  • Mewujudkan suasana pembelajaran yang memberangsangkan melalui program bimbingan dan kaunseling.
  • Memberikan pendidikan kerjaya bersepadu kepada pelajar.
  • Memupuk semangat patriotik dan kualiti kepimpinan di kalangan pelajar.


LATAR BELAKANG


KEKUATAN

1.             Guru Bimbingan yang terlatih.
2.             Penguatkuasaan peraturan dan disiplin yang kemas. (Guru Disiplin)
3.             Mempunyai guru cemerlang.
4.             Latar belakang keluarga murid yang mementingkan pendidikan.
5.             Guru Pendidikan Islam yang terlatih.
6.             Kerjasama dan komitmen yang tiggi daripada guru dan kakitangan.
7.             Sekolah berdekatan dengan jabatan kerajaan yang berkaitan.


PELUANG

  1. Bantuan sumber daripada agensi luar ( kerajaan, swasta dan NGO).
  2. Sokongan PIBG yang jitu.
  3. Keprihatinan kepimpinan dan masyarakat setempat.
  4. Kerjasama daripada ahli korporat tempatan.

KELEMAHAN

1.             Kelemahan dalam penyaluran maklumat daripada pihak yang tertinggi kepada pihak sekolah.
2.             Terlalu ramai murid yang buta huruf.
3.             Persekitaran yang tidak kondusif.
4.             Murid yang ramai dan suasana bilik darjah yang tidak selesa.
5.             Kesedaran masyarakat yang tidak menyeluruh.
6.             Keadaan di dalam dan luar persekitaran sekolah yang luas dan tidak teratur sukar untuk dikawal.
7.             Infrastruktur bangunan sekolah yang lama dan usang tidak menjamin keselamatan murid.
8.             Kekurangan dana untuk melaksanakan program.
9.             Kurangnya pemantauan daripada pihak atasan.


ANCAMAN

  1. Keadaan sekolah yang berdekatan dengan jalan raya utama.
  2. Kelewatan pihak berkaitan bertindak.
  3. Karenah birokrasi dan terlalu prosedur menghalang kelicinan sesuatu proses kerja.
  4. Keadaan infrastruktur bangunan sekolah yang usang.
  5. Kurangnya sokongan parti-parti politik dan masyarakat setempat.
  6. Keadaan masyarakat yang kurang berpendidikan.



PELAN TINDAKAN

Teras PIPP
Aktiviti/Program
Tindakan
J
F
M
A
M
J
J
O
S
O


Perlantikan
Jawatankuasa
& Pemantapan
Gerak kerja
Unit Bimbingan & Kaunseling

i.     Perlantikan ahli jawatankuasa Unit
       Bimbingan Sekolah.
ii.    Penerangan dan pembahagian tugas biro.
iii.   Melaksanakan mesyuarat Jawatan kuasa.
iv.   Membentuk pelan tindakan setiap biro.
v.    Melaksanakan program dan aktiviti.
vi.   Membuat penilaian setiap program.
vii.  Membuat laporan aktiviti.




/










GBK/
PK HEM/
AJK UBK

1.
Membina negara bangsa
i.     Mengadakan program pembangunan
       sahsiah murid.




/





GBK/ PK HEM
ii.    Mengadakan Program Pemantapan Rohani.
/
/
/
/
/
/
/
/
/

GBK/ PANITIA AGAMA
iii.   Mengadakan Pertandingan Berasaskan
       Semangat Patriotik.

/





/


GBK/PK 1
iv.   Mengadakan ceramah mingguan berbentuk
       bimbingan dan nasihat.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK

2.
Membangun modal insan
Mengadakan program/aktiviti berbentuk
Pembangunan Diri seperti ;











i.     Melaksanakan bimbingan individu dan
       Kelompok.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK
ii.    Melaksanakan latihan Praktikal dalam
       kelompok.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK
iii.   Melaksanakan Kursus Kepimpinan.
/









GBK/GD
iv.   Melaksanakan Bengkel Kemahiran belajar.






/



GBK/GP
v.    Program Minggu Kesedaran Membaca.


/







GBK/PSS
vi.   Pembimbing Rakan Sebaya.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK/Murid
vii.  Ceramah Pengurusan Diri Dan Masa.


/







GBK
viii.  Lawatan Sambil Belajar










GBK/PK Ko
x.    Program Pendedahan Kerjaya








/

GBK/GP

3. Memperkasakan Sekolah Kebangsaan

mengadakan hubungan dengan pihak luar bagi meningkatkan kesedaran dikalangan ibubapa dan warga sekolah melalui :  











i.    Program Pemantapan Akademik. (PIBG).
/






/



GBK/
           PK HEM

ii.   Ceramah Keselamatan.(POLIS,BOMBA)



/






iii.  Ceramah Kesihatan.(P/KESIHATAN)



/






iv.  Minggu Anti Dadah ( PEMADAM)



/







4.
Merapatkan Jurang Pendidikan
Melaksanakan motivasi bagi Meningkat kesedaran dan keyakinan diri murid melalui











 i.   Program Kesedaran IT





/




GBK/GP
ii.   Kempen Penggunaan Bahasa Inggeris





/




GBK/Panitia BI
iii.  Program “Saya Suka Datang Sekolah”
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK/GD

5. Memartabatkan Profesion Perguruan
i.   Menghadiri kursus/ program untuk
     meningkatkan kemahiran diri dalam
     mengendalikan program dan kes-kes.

/

/

/

/

/

/

/

/

/

/

GBK/
ii.  Menganjurkan Program Motivasi Diri
     Dan Kursus Pemantapan Pengajaran &
     Pembelajaran untuk semua guru.



/



/


GBK/ Semua guru
iii.  Mengadakan In House Tranning
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK/PK HEM
iv.  Minggu Profesional dan Perkembangan
     Staf


/


/


/

Semua guru

6.
Melonjakkan
Kecemerlangan Institusi Pendidikan










Bagi meningkatkan dan mengekalkan prestasi cemerlang sekolah sebagai ;

a.  Status Sekolah Harapan Negara
b.  Kecemerlangan dalam akademik &             
     ko kurikulum
c.  Sekolah Penanda Aras bagi Daerah
     Kinta Selatan.











i.   Menyediakan perkhidmatan menolong dan
     membantu warga sekolah dari aspek
     pengayaan, perkembangan, pencegahan dan
     pemulihan.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GBK
ii.   Mempelbagaikan program pendidikan yang
     kreatif dan kritis.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
Semua
iii.  Mengadakan lebih banyak peluang kepada
     murid dalam pelbagai aktiviti di dalam dan
      luar sekolah.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
semua
iv.  Membuat pemantauan terhadap setiap gerak
      kerja yang dijalankan.


/


/


/

PK HEM
v.   Mewujudkan suasana yang kondusif, selesa,
      dan selamat serta kemudahan di sekolah.
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
GB
vi.   Mengemaskini data (SMM), fail dan rekod
      murid.

/

/

/

/

/
GBK/
Guru Data