4 .1 Senarai Tugas Guru Kaunseling Sepenuh Masa
4.1.1 Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah.
4.1.2 Mengenalpasti keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temubual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas murid.
4.1.3 Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid.
4.1.4 Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai.
4.1.5 Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang meransang perkembangan murid secara optimum.
4.1.6 Merancang, melaksana, mengawalselia perkhidmatan bimbingan dan kaunseling individu secara profesional dan beretika.
4.1.7. Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua murid.
4.1.8 Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan keperluan IPT.
4.1.9 Menjadi ahli jawatakuasa program pencegahan dadah, inhalan, rokok, alkohol dan HIV/AIDS.
4.1.10 Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan murid kepada peluang
melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar
negara.
4.1.11 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung bimbingan dan kaunseling, kerjaya dan pendidikan pencegahan dadah.
4.1.12 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa , guru ,kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.
4.1.13 Membuat penilaian aktiviti modul, model, instrumen dan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah .
4.1.14 Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
4.1.15 Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
4.1.16 Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebar kefahaman dan peningkatan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
4.1.17 Memberi khidmat kaunseling krisis kepada murid, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.
4.1.18 Menjadi personel perhubungan / seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan .
4.1.19 Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah dan PIBG.
4.1.20 Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancangan Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga / Badan Pengawas.
4.1.21 Menjadi penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.
4.1.22 Menjadi penyelaras dalam program-program perkembangan murid kolokium, motivas, kem jaya diri, kepimpinan dan kursus ketatanegaraan.
4.1.23 Menjadi urusetia kepada program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dan Dasar Bahasa Tambahan dan Jawatankuasa penempatan (Kemasukan ) murid di sekolah.
4.1.24 Menjadi penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling Jabatan Pendidikan Negeri.
4.1.25 Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh ketua jabatan dari semasa ke semasa.
4. .2 Senarai Tugas Kuasa & Hubungan Kerja Dengan Pegawai Lain
BAHAGIAN : Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling
JAWATAN : Guru Kaunseling Sepenuh Masa
TUGAS PEGAWAI ATASAN YANG ADA HUBUNGAN | TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB | KUASA YANG DIBERI | TUGAS PEGAWAI YANG ADA HUBUNGAN |
1. Pengetua 2. GPK Pentadbiran 3. GPK HEM 4. Penyelia Petang | 1.0 Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling 1.1 Merancang dan melaksanakan sesi kaunseling individu, kaunseling kelompok, bimbingan individu, bimbingan kelompok dan khidmat konsultasi | 1. Akta 580 2. Pekeliling Perkhidmatan. 3. Buku Panduan Pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling di sekolah. | 1. Mendapat maklumat daripada guru disiplin tentang masalah salahlaku murid. 2. Berhubung dengan semua guru untuk mendapat maklumat murid cemerlang, sederhana dan lemah dalam pelajaran 3. Menerima rujukan daripada guru tentang keperluan kaunseling dan bimbingan untuk murid yang berkenaan. |
1. Pengetua 2. GPK Pentadbiran 3. GPK HEM | 2.0 Pengurusan dan pentadbiran 2.1 Memastikan bilik kaunseling terurus dan kondusif untuk menjalankann aktiviti bimbingan. 2.2 Mengurus sistem fail, buku rekod/ borang-borang perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dan rekod sesi kaunseling dengan baik. 2.3 Merancang, melaksana dan menilai aktiviti tahunan serta menyediakan laporan. 2.4 Menerima, menyusun dan mempamir maklumat pendidiikan kerjaya, pencegahan dadah, HIV, Aids dan rokok. | 1. Pekeliling-pekeliling perkhidmatan. 2. Buku Panduan | 1. Kerjasama erat daripada guru kaunseling, guru SLAD, Guru Kesihatan dan guru yang berkenaan bagi memastikan pengurusan dan pentadbiran berjalan dengan lancar. 2. Guru Kaunseling menghubungi agensi yang berkaitan bagi mendapatkan maklumat yang relevan |
1. Pengetua mengeluarkan surat arahan 2. Guru Penolong Kanan Pentadbiran 3. Guru Penolong Kanan HEM 4. Guru Kanan Mata Pelajaran | 3.0 Akademik Merancang, melaksana dan mengawal selia 3.1 Pemilihan mata pelajaran Elektif 3.2 Kemahiran Belajar Membaca Mencatat Nota Pengurusan masa Pengurusan Diri Mendengar Mengingat Mengulangkaji Menghadapi Peperiksaan Menjawab soalan * Menilai aktiviti | 1. Pekeliling- pekeliling Perkhidmatan. 2. Buku Panduan pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah | 1. Ketua Panitia mengumpul maklumat tentang pencapaian mengikut mata pelajaran. 2. Guru Mata Pelajaran mengenalpasti murid yang berpotensi dan lemah. 3. Setiausaha Peperiksaan dalaman menganalisa pencapaian murid |
1. Pengetua mengeluarkan surat arahan. 2. Guru Penolong Kanan Pentadbiran 3. Guru Penolong Kanan HEM | 4.0 Kerjaya dan Pendidikan Tinggi 4.1 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program Bimbingan dan Kaunseling kerjaya. 4.2 Merancang, menyedia dan mendedahkan peluang melanjutkan pelajaran di IPTA, IPTS, di dalam dan luar negara. | 1. Pekeliling- pekeliling Perkhidmatan. 2. Buku Panduan pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah 3. Buku Panduan Kerjaya Jilid 1 - 6, Kementerian Pelajaran Malaysia | 1. Guru Penasihat kelab Bimbingan dan Kaunseling / Kerjaya menyebarkan maklumat kerjaya. 2. Guru Penasihat Pembimbing Rakan Sebaya. |
1. Pengetua mengeluarkan arahan 2. Guru Penolong Kanan HEM | 5.0 Psikososial dan Kesejahteraan Mental 5.1 Menyedia, mentadbir dan menginterpretasikan ujian-ujian psikometrik 5.2 Merancang, menyelaras dan melaksana program-program yang melibatkan kemahiran sosial seperti: Komunikasi Asertif Pengurusan stress Kemahiran kerohanian Kemahiran membuat keputusan Kemahiran aplikasi Kemahiran sintesis Kemahiran analisis kritikal perkembangan remaja penghargaan kendiri konsep kendiri pengendalian kendiri 5.3 Merancang, menyelaras dan melaksanakan program orientasi murid. | 1. Pekeliling- pekeliling Perkhidmatan. 2. Buku Panduan pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. 3. Ujian-ujian psikometri seperti ujian personaliti, ujian minat, dan lain-lain. | 1. Jawatankuasa Bimbingan dan kaunseling membantu melaksanakan program kemahiran sosial, perkembangan diri dan orientasi. 2. Panitia Pendidikan Islam dan Moral -Memberi dan mengembangkan input dalam program yang dijalankan 3. Badan Kebajikan |
1. Pengetua mengeluarkan arahan 2. YDP PIBG Menyediakan peruntukan kewangan bagi pembiayaan program 3. Guru Penolong Kanan Pentadbiran 4. Guru Penolong Kanan HEM | 6.0 Keibubapaan 6.1Merancang, melaksana, mengawal selia, menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid. 6.2 Merancang, melaksanakan, mengawal selia, menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi, keibubapaan dan khidmat rujukan. | 1. Pekeliling-pekeliling Perkhidmatan. 2. Buku Panduan pelaksanakan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. 3. Mesyuarat dan surat edaran daripada PIBG. | 1. Setiausaha PIBG memaklumkan kepada ibu bapa yang terlibat. 2. Badan Kebajikan mengenalpasti masalah/ isu penting murid di sekolah. 3. Guru Mentor menyimpan rekod perkembangan kendiri murid 4. Guru Tingkatan menyimpan rekod perkembangan akademik murid. |
1. Pengetua mengeluarkan surat arahan 2. Pegawai Kesihatan Tempatan 3. Guru Penolong Kanan HEM | 7.0 Pembangunan Diri 7.1 Mengendalikan sesi kaunseling individu/ kelompok berkaitan kemahiran penyelesaian masalah. 7.2 Mewujudkan, melatih dan menilai pasukan Pembimbing Rakan Sebaya. 7.3 Merancang, melaksana, mengawal selia dan menilai program-program kepimpinan murid. | 1. Buku Panduan Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling 2. Modul latihan Pembimbing Rakan Sebaya 3. Pekeliling- pekeliling perkhidmatan 4. Buku Panduan disiplin murid | 1. Guru Disiplin menyimpan rekod-rekod disiplin dan merujuk murid kepada GKSM 2. Guru Tingkatan menyimpan rekod butiran murid untuk rujukan 3. Guru Penasihat PRS |
1. Pengetua mengeluarkan surat arahan 2. Pegawai Kesihatan tempatan 3. Guru Penolong Kanan HEM 4. Pegawai Pendidikan Pencegahan Dadah JPN 5. Cawangan Pencegahan Dadah dan Narkotik, PDRM | 8.0 Pendidikan Pencegahan 8.1 Merancang, melaksana, mengawalselia, menilai program dan aktiviti pencegahan dan pemulihan seperti merokok, dadah inhalan dan HIV/AIDS. | 1. Buku Panduan Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling 2. Pekeliling- pekeliling perkhidmatan 3. Buku Panduan disiplin murid | 1. Pegawai Pendidikan Pencegahan Dadah, JPN mengawalselia ’urine test’ menyediakan program khas kepada murid-murid berisiko tinggi 2. Pegawai AADK, PDRM dan Pegawai Kesihatn berhubung rapat dengan pihak sekolah (bahagian disiplin) |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan