Jumaat, 5 November 2010


4 .1    Senarai Tugas  Guru Kaunseling Sepenuh Masa

4.1.1           Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan        Bimbingan dan Kaunseling sekolah.
4.1.2           Mengenalpasti keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling      sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temubual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas murid.
4.1.3           Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid.
4.1.4           Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai.
4.1.5           Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang meransang perkembangan murid secara optimum.
4.1.6           Merancang, melaksana, mengawalselia perkhidmatan bimbingan dan kaunseling individu secara profesional dan beretika.
4.1.7.         Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua murid.
4.1.8           Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan  aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan keperluan IPT.
4.1.9           Menjadi ahli jawatakuasa program pencegahan dadah, inhalan, rokok,       alkohol dan HIV/AIDS.
4.1.10 Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan murid kepada peluang
melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar
negara.
4.1.11 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung bimbingan dan    kaunseling, kerjaya dan pendidikan pencegahan dadah.
4.1.12 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa , guru ,kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.
4.1.13 Membuat penilaian aktiviti modul, model, instrumen dan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah .
4.1.14 Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
4.1.15 Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan  Bimbingan dan Kaunseling.
4.1.16 Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebar kefahaman  dan peningkatan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
4.1.17 Memberi khidmat kaunseling krisis kepada murid, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.
4.1.18 Menjadi personel perhubungan / seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan .
4.1.19 Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah dan PIBG.
4.1.20 Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancangan Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga / Badan Pengawas.
4.1.21 Menjadi penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.
4.1.22 Menjadi penyelaras dalam program-program perkembangan murid kolokium, motivas, kem jaya diri, kepimpinan dan kursus ketatanegaraan.
4.1.23 Menjadi urusetia kepada program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dan Dasar Bahasa Tambahan dan Jawatankuasa penempatan (Kemasukan ) murid di sekolah.
4.1.24 Menjadi penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling Jabatan  Pendidikan Negeri.
4.1.25  Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh ketua jabatan dari semasa ke semasa. 






4. .2      Senarai Tugas  Kuasa & Hubungan Kerja Dengan Pegawai Lain

BAHAGIAN         : Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling
JAWATAN          : Guru Kaunseling Sepenuh Masa

TUGAS PEGAWAI ATASAN YANG ADA HUBUNGAN
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
KUASA YANG DIBERI
TUGAS PEGAWAI YANG ADA HUBUNGAN
1. Pengetua

2. GPK Pentadbiran

3. GPK HEM

4. Penyelia Petang

1.0 Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling

1.1 Merancang dan melaksanakan sesi kaunseling individu, kaunseling kelompok, bimbingan individu, bimbingan kelompok dan khidmat konsultasi
1. Akta 580

2. Pekeliling Perkhidmatan.

3. Buku Panduan Pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling di sekolah.
1. Mendapat maklumat daripada guru disiplin  tentang masalah salahlaku murid.

2. Berhubung dengan semua guru untuk mendapat maklumat murid cemerlang, sederhana dan lemah dalam pelajaran

3. Menerima rujukan daripada guru tentang keperluan kaunseling dan bimbingan untuk murid yang berkenaan.
1. Pengetua

2. GPK Pentadbiran

3. GPK HEM


2.0 Pengurusan dan pentadbiran

2.1 Memastikan bilik kaunseling terurus dan kondusif untuk menjalankann aktiviti bimbingan.

2.2 Mengurus sistem fail, buku rekod/ borang-borang perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dan rekod sesi kaunseling dengan baik.
2.3 Merancang, melaksana dan menilai aktiviti tahunan serta menyediakan laporan.

2.4 Menerima, menyusun dan mempamir maklumat pendidiikan kerjaya, pencegahan dadah, HIV, Aids dan rokok.
 
1. Pekeliling-pekeliling perkhidmatan.

2. Buku Panduan


1. Kerjasama erat daripada guru kaunseling, guru SLAD, Guru Kesihatan dan guru yang berkenaan bagi memastikan pengurusan dan pentadbiran berjalan dengan lancar.

2. Guru Kaunseling menghubungi agensi yang berkaitan bagi mendapatkan maklumat yang relevan
1. Pengetua
    mengeluarkan surat 
    arahan

2. Guru Penolong Kanan  
    Pentadbiran

3. Guru Penolong Kanan
    HEM

4. Guru Kanan Mata
    Pelajaran
3.0 Akademik
Merancang, melaksana dan mengawal selia

3.1 Pemilihan mata pelajaran Elektif

3.2 Kemahiran Belajar
Membaca
Mencatat Nota
Pengurusan masa
Pengurusan Diri
Mendengar
Mengingat
Mengulangkaji
Menghadapi Peperiksaan
Menjawab soalan

* Menilai aktiviti

1. Pekeliling-
    pekeliling  
    Perkhidmatan.

2. Buku Panduan
    pelaksanaan
    Perkhidmatan
    Bimbingan dan  
    Kaunseling di
    sekolah

1. Ketua Panitia
    mengumpul   
    maklumat tentang 
    pencapaian
    mengikut mata 
    pelajaran.

2. Guru Mata
    Pelajaran
    mengenalpasti 
    murid yang
    berpotensi dan
    lemah.

3. Setiausaha
    Peperiksaan
    dalaman
    menganalisa
    pencapaian murid

1. Pengetua
    mengeluarkan surat        
    arahan.

2. Guru Penolong Kanan
    Pentadbiran

3. Guru Penolong Kanan
    HEM

4.0 Kerjaya dan  
      Pendidikan
      Tinggi

4.1 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program Bimbingan dan  Kaunseling kerjaya.


4.2 Merancang, menyedia dan mendedahkan peluang melanjutkan pelajaran di IPTA, IPTS, di dalam dan luar negara.
1.   Pekeliling-
      pekeliling
Perkhidmatan.

2.  Buku
     Panduan
     pelaksanaan
     Perkhidmatan 
     Bimbingan dan  
     Kaunseling di
     sekolah

3. Buku Panduan 
    Kerjaya
    Jilid 1 - 6,
    Kementerian
    Pelajaran
    Malaysia

1. Guru Penasihat
    kelab Bimbingan dan
    Kaunseling /
    Kerjaya
    menyebarkan
    maklumat kerjaya.

2. Guru Penasihat 
    Pembimbing
    Rakan Sebaya.
1. Pengetua
    mengeluarkan    arahan

2. Guru Penolong Kanan
    HEM
5.0 Psikososial dan
      Kesejahteraan 
      Mental

5.1 Menyedia,
      mentadbir dan 
      menginterpretasikan
      ujian-ujian   
      psikometrik

5.2 Merancang, menyelaras dan melaksana program-program yang melibatkan kemahiran sosial seperti:
Komunikasi
Asertif
Pengurusan stress
Kemahiran kerohanian
Kemahiran membuat keputusan
Kemahiran aplikasi
Kemahiran sintesis
Kemahiran analisis kritikal


perkembangan remaja
penghargaan kendiri
konsep kendiri
pengendalian kendiri

5.3 Merancang, menyelaras dan melaksanakan program orientasi murid.
1.  Pekeliling-
     pekeliling
     Perkhidmatan.

2. Buku Panduan
    pelaksanaan
    Perkhidmatan
    Bimbingan dan
    Kaunseling di 
    sekolah.

3.  Ujian-ujian
      psikometri
      seperti ujian
      personaliti,
      ujian minat,
      dan lain-lain.
1. Jawatankuasa
    Bimbingan dan 
    kaunseling
membantu melaksanakan program kemahiran sosial, perkembangan diri dan orientasi.

2. Panitia Pendidikan 
    Islam dan Moral
-Memberi dan
mengembangkan input dalam      program yang dijalankan

3.   Badan Kebajikan
1. Pengetua
    mengeluarkan arahan

2. YDP PIBG
Menyediakan peruntukan kewangan bagi pembiayaan program

3. Guru Penolong Kanan 
    Pentadbiran

4. Guru Penolong Kanan
    HEM
6.0 Keibubapaan

6.1Merancang, melaksana, mengawal selia, menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.

6.2 Merancang, melaksanakan, mengawal selia, menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi, keibubapaan dan khidmat rujukan.
1. Pekeliling-pekeliling Perkhidmatan.

2. Buku Panduan pelaksanakan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.

3. Mesyuarat dan surat edaran daripada PIBG.
1. Setiausaha PIBG 
memaklumkan kepada ibu bapa yang terlibat.

2. Badan Kebajikan
mengenalpasti masalah/ isu penting murid di sekolah.

3. Guru Mentor
menyimpan
rekod perkembangan kendiri murid

4. Guru Tingkatan
menyimpan
rekod perkembangan akademik murid.
1. Pengetua
    mengeluarkan surat
    arahan

2. Pegawai Kesihatan
    Tempatan

3. Guru Penolong Kanan
    HEM


7.0 Pembangunan Diri

7.1 Mengendalikan sesi kaunseling individu/ kelompok berkaitan kemahiran penyelesaian masalah.

7.2 Mewujudkan, melatih dan menilai pasukan Pembimbing Rakan Sebaya.
  
7.3 Merancang, melaksana, mengawal selia dan menilai program-program kepimpinan murid.
1. Buku Panduan
    Perkhidmatan
    Bimbingan &
    Kaunseling

2. Modul latihan
    Pembimbing
    Rakan Sebaya

3. Pekeliling-
    pekeliling
    perkhidmatan

4. Buku Panduan
    disiplin murid


1. Guru Disiplin
menyimpan rekod-rekod disiplin dan merujuk murid kepada GKSM

2. Guru Tingkatan
menyimpan rekod butiran murid untuk rujukan

3. Guru Penasihat
    PRS


1. Pengetua
    mengeluarkan surat   
    arahan

2. Pegawai Kesihatan
    tempatan

3. Guru Penolong Kanan
    HEM

4. Pegawai Pendidikan
    Pencegahan Dadah  JPN

5. Cawangan 
    Pencegahan
 Dadah dan Narkotik,
    PDRM
8.0 Pendidikan Pencegahan

8.1 Merancang,
     melaksana,
     mengawalselia,    
     menilai program dan
     aktiviti pencegahan
     dan pemulihan    
     seperti merokok,
     dadah inhalan dan
     HIV/AIDS.


1. Buku Panduan
    Perkhidmatan
    Bimbingan &
    Kaunseling

2. Pekeliling-
    pekeliling
    perkhidmatan

3. Buku Panduan
    disiplin murid



1. Pegawai
    Pendidikan
    Pencegahan
    Dadah, JPN
mengawalselia  ’urine test’
menyediakan program khas kepada murid-murid berisiko tinggi

2. Pegawai AADK, PDRM dan Pegawai Kesihatn berhubung rapat dengan pihak sekolah (bahagian disiplin)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan