KERTAS CADANGAN PROGRAM
PEMULIHAN KHAS MURID MASALAH
PEMBELAJARAN & BUTA HURUF 2010
SK TUALANG SEKAH, MALIM NAWAR
1.0 | Pengenalan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Memandangkan peratusan murid lemah dan buta huruf semakin hari semakin meningkat, wujudnya rasa kebimbangan pihak sekolah. Tambahan pula SK Tualang Sekah adalah merupakan sekolah yang di kategorikan sebagai Sekolah Harapan Negara, kewujudan peratusan tersebut sedikit sebanyak memberi kesan kepada peratusan kecemerlangan akademik sekolah ini. Justeru itu, cetusan ini member dorongan yang kuat kepada pihak pengurusan sekolah untuk mewujudkan satu program bagi mengatasi pemasalahan ini. Pihak sekolah amat berharap tatacara/prosedur pelaksanaan program ini dapat memberi ruang kepada murid-murid bermasalah pembelajaran dan buta huruf untuk berusaha dan menggunakan peluang ini untuk meningkat kemahiran membaca. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.0 | Matlamat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | Jangka Panjang | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hubungan mesra berterusan akan dapat membantu mentee lebih berjaya untuk mencapai impian dan cita-cita mereka di masa hadapan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2 Jangka Pendek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Membangkitkan kesedaran bahawa setiap ahli keluarga sayangkan mereka dan membantu diri untuk meningkatkan penguasaan kemahiran membaca di dalam pembelajaran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.0 | Rasional | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.1 | Program ini dapat mewujudkan hubungan yang lebih mantap antara mentor dan mentee dalam memahami dan membantu meningkatkan pencapaian akademik murid yang mengalami masalah pembelajaran dan buta huruf. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.2 | Murid akan merasakan diberi perhatian dan kawalan oleh mentor bagi menjaga tingkah laku serta aktiviti pembelajaran mereka. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.3 | Mentor akan sentiasa memberi peluang dan teguran mengenai masalah supaya dapat meningkatkan motivasi diri mentee. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.4 | Mentor juga dianggap sebagai bapa atau ibu angkat yang dapat memberikan kasih sayang untuk melihat anak didiknya berjaya menguasai 3M. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.0 | Objektif | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adalah diharapkan program ini dapat : | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.1 | Seramai 42 orang murid di bawah Projek Mentor Mentee dapat menguasai kemahiran membaca. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.2 | Murid akan lebih yakin menghadapi proses pembelajaran di dalam darjah. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.3 | Membantu sekolah mengurangkan peratus kes murid bermasalah dalam pembelajaran dan buta huruf. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.0 | Kumpulan Sasaran | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Murid-murid dari kelas pemulihan khas 42 orang | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.1 | Kategori Murid
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.2 | Bilangan Murid Mengikut Darjah
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.0 | Pemasalahan Yang Dikenal Pasti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1 Analisis Masalah Diri Murid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.1 | Kurang minat terhadap pelajaran | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.2 | Malas belajar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.3 | Tidak faham pengajaran guru | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.4 | Tahap penumpuan lemah | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.5 | Tidak bermaya/kurang cergas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.6 | Kurang dorongan dan perhatian ibu bapa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.7 | Pasif | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1.8 | Cacat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2 Analisis MasalahKeluarga | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2.1 | Tahap pendidikan keluarga rendah | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2.2 | Tahap sosioekonomi yang rendah | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2.3 | Tidak mengambil berat persekolahan dan pendidikan anak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2.4 | Masalah rumahtangga-penceraian |
7.0 | JJawatankuasa Pengelola 7.1 Jawatankuasa Induk
7.2 Jawatankuasa Kecil
|
9.0 | Anjuran/kerjasama | ||||||||||||
9.1 Unit Bimbingan Dan Kaunseling SK Tualang Sekah, 9.2 Panitia Bahasa Melayu 9.3 Unit Pemulihan Khas Sekolah | |||||||||||||
10. | Pelaksanaan Program | ||||||||||||
10.1 Tarikh/ Tempoh | : 1 April – 30 Ogos 2010/ : 5 Bulan | ||||||||||||
10.2 Peruntukan Masa | : 2 jam seminggu | ||||||||||||
10.3 Aktiviti Program | |||||||||||||
| |||||||||||||
11. | Tatacara Perlaksanaan | ||||||||||||
Semua mentor yang terlibat perlu meneliti dan memahami panduan ini agar tidak melanggar etika pengurusan mentee. | |||||||||||||
11.1 Menerima Mentee secara ikhlas/jujur/keterbukaan/tanpa syarat dan untuk tujuan membantu 11.2 Berkomunikasi dengan berkesan melalui penggunaan bahasa yang mudah/sopan dan tepat maksud/makna. 11.3 Memberi galakan dan rangsangan kepada penguasaan kemahiran membaca serta sahsiah. 11.4 Memberi pengukuhan kendiri/motivasi diri 11.5 Mengajar, memerhati dan membuat penilaian terhadap pencapaian murid. 11.5 Mengajar secara bersemuka dalam jangka masa tertentu yang bersesuaian 11.6 Mendapat maklumat latarbelakang mentee sebagai asas panduan memperbaiki kekurangan/kelemahan mentee. 11.7 Memberi latihan membaca secara intensif, latih tubi. 11.8 Memastikan mentee menyiapkan latihan yang diberikan. 11.9 Membuat semakan/pemantauan buku rampaian/latihan mentee. 11.10 Memberi insentif/penghargaan berbentuk ucapan/barangan/kewangan mengikut keupayaan/kemampuan mentor.Tiada paksaan. 11.11 Memantau kesihatan/kehadiran mentee ke sekolah. 11.12 memantau kebajikan mentee dan cuba membantu pada kadar yang mampu. | |||||||||||||
12. | Penutup | ||||||||||||
SK Tualang Sekah, Malim Nawar amat menitikberatkan Kecemerlangan di kalangan anak didiknya terutama bagi murid-murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dan buta huruf. Peratusan murid lemah dalam pembelajaran dan buta huruf semakin meningkat, Justeru perlaksanaan program mentor mentee amatlah diharapkan dapat membantu ke arah pencapaian mereka dalam penguasaan 3M khususnya kemahiran Membaca. Di samping dapat mengurangkan peratus sekolah dalam kes tersebut. Program ini tidak akan dapat dijalankan sekiranya tiada komitmen dan pengorbanan dari pelbagai pihak. Oleh itu, program ini amat memerlukan komitmen dan kesungguhan bagi memastikan hasrat pihak sekolah dan harapan ibu bapa dapat dilaksanakan dengan jayanya. | |||||||||||||
Disediakan Disemak dan disahkan oleh | |||||||||||||
MOHD NAZRI ROZALI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan